Jackie's Tailor, Bangkok

Luksus i Bangkok: Spa og skræddersyet tøj

Første gang jeg besøgte Bangkok, var i 2001, og jeg må indrømme, at jeg forelskede mig pladask i byen! Dengang så jeg alle de største turistattraktioner så som paladset, det flydende marked og Wat Pho – også kendt som Den Liggende Buddhas tempel. Siden da har jeg været i Bangkok mange gange, og i dag handler det om at finde interessante lokale steder fremfor turistsights.

Jeg begynder altid mit Bangkok-eventyr med et besøg hos Jackie’s Tailor på Sukhumvit Road. Nick har været min skrædder og gode ven, siden mit første besøg i 2001. Han er søn af Jackie, og sammen med sin bror Aman er han arving til denne fantastiske butik, som Jackie åbnede i 1969. Nick har syet mange jakkesæt og skjorter til mig gennem årene, og jeg har altid været mere end tilfreds med resultatet. En luksus i Bangkok, som hører med til mine ferier dernede.

Mens der bliver taget mål til skjorterne, taler vi altid om, hvad der er nyt og spændende i denne omskiftelige by. Denne gang førte samtalen mig til en whisky- og cigarbar kaldet Whisgars. Man kan ikke lade være med at tænke over, hvor mange glas whisky det tog at finde på dette supersmarte navn…

Et anderledes spa-besøg

Nick havde også opdaget Himalayan body scrub, som han stærkt anbefalede. Jeg troede, jeg havde prøvet alle de forskellige massager, denne by kan tilbyde. Hvorfor vidste jeg ikke noget om om Himalaya Body Scrub? Hvad er en Himalaya Body Scrub? spurgte jeg nysgerrig. Han smilede og sagde ikke mere.

Ok, jeg havde fået en udfordring og den greb jeg! Næste morgen kl. 10 befandt jeg mig på Urban Retreat  i nærheden af ​​Bangkoks skytrain station, Asoke. Jeg fortalte ivrigt, at jeg var her for at få den så mystiske Himalaya Body Scrub. Jeg tog mine sko og strømper af, og blev straks ført til ‘Body Scrub værelset’.

Det så pænt, rent og meget professionelt ud. Og her stod jeg, påklædt med undtagelse af mine bare fødder, og ventede på yderligere instrukser. Kvinden, som jeg mistænker for ikke at være ‘himalyask’, bad mig tage alt tøjet af, og med et smil rakte hun mig et par underbukser pakket ind i plastik.

Jeg gjorde, som jeg fik besked på, og snart befandt jeg mig på maven på en briks iført mine stramme fiskenet Himalaya-trusser. Så begyndte hun at skrubbe. 50 minutters scrub, der føltes som sandpapir på min sarte hud. Kvinden vidste helt sikkert, hvad hun gjorde. Ikke en centimeter af min krop blev skånet fra hendes metodisk skrubning, jo måske lige nogle centimeter… Da det hele var overstået, vaklede jeg ud på gaden med en følelse af at være frisket op, blød og lækker.

The Urban Retreat kalder sig selv den bedste spa i Bangkok, og tilbyder forskellige behandlinger. Nogle af dem varer op til tre timer.

Massage skilt

Whiskybar med en god cigar

Nu, hvor jeg havde forkælet mig selv i en spa, var det tid til at rette op på alt det gode, jeg havde gjort for min krop, så jeg tog til Whisgars, 16 Sukhumvit Soi 23 . Whisgars har en afslappet atmosfære, beroligende musik og et fantastisk udvalg af whisky og cigarer.

Værtinden, der bød mig velkommen, hedder Bo Galberki, en smuk og høj kvinde fra Ungarn. Hun rejste til Bangkok for at holde tre ugers ferie og nu, fire år senere, har hun stadig ikke fundet motivationen til at vende tilbage til sit hjemland. Efter at have studeret cigar- og whiskymenuen, besluttede jeg mig med lidt hjælp fra Bo for en 21 år single malt fra det skotske højland og en fyldig cigar fra Nicaragua.

Jeg slog mig så ned og nød mine luksusgodbidder og den afslappede atmosfære i Whisgars. Det føltes helt mandligt efter mine timer i spaen.

Marcel på Whisgars

Søpindsvin på gourmetrestaurant

Hvis man er i humør til fin italiensk mad, ligger Giusto Restaurant ved siden Whisgars. Den åbnede i 2003, og er lige i hjertet af Bangkok, Sukhumvit Soi 23. Giusto har til huse i en arkitektonisk spændende og moderne bygning . Den moderne stil bliver hele tiden opdateret – både hvad angår design og kunst, og det giver en helt speciel stemning. Jeg havde fornøjelsen af ​​at møde chefkokken Fabio Colautti, og jeg kan forsikre jer om, at hans passion for madlavning er høj og hans evner endnu højere.

Jeg selv havde en fest med min spaghetti og søpindsvin, og jeg vil ikke tøve med at vende tilbage  for at prøve resten af ​ Colauttis fantastiske menu.

For mig er Bangkok alle detaljerne. Som tidligere nævnt har jeg ikke behov for at se alle de store turistattraktioner længere. Mine rejser her er ikke forhastet, og jeg nyder bare det at gå på en større vej som Sukhumvit, tilfældigt dreje ind på en af ​​sidegaderne og finde restauranter og klubber, som let bliver overset af de fleste turister.

Så hvis du nogensinde kommer til Bangkok, kan du besøge min ven Nick, købe et jakkesæt eller skjorte, starte en samtale med ham, og han vil guide dig til nogle fantastiske steder her i ‘Englenes by’.

Af Marcel Marcel, Washington DC

Artiklens forfatter med en god cigar på Whisgars.

Thailand er også for børn

Besøg på et thailandsk plejehjem for dyr