All inclusive Kreta

Ferie på Kreta: Det nemme liv på All inclusive

En uge på Kreta med Star Tour. Stort hotel. All inclusive med swimming pools, underholdning, fri bar, blåt armbånd og hele pivetøjet. What’s not to like? Åbenbart en del, for før min all inclusive-debut blev jeg advaret af et par venner: ‘Det er frygteligt. Folk ligger bare ved poolen hele dagen, og det er forfærdelige typer’.

Nu har jeg så været på Atlantica Caldera Beach Hotel et stykke udenfor Platanias i en uge, og kan skyde fordommene ned: Der ér ikke nogen ‘typer’ her. Eller rettere: Der er mange typer. Der er forældre med små børn, som nyder at være et sted, hvor ungerne kan lege i poolen, på legepladserne eller i Bamseklubben.

Der er ældre mennesker, som tager på udflugter om dagen og vender hjem til buffeten om aftenen. Der er kærestepar, vennepar, tykke, tynde, gamle, unge. Og de nyder denne pause fra hverdagsliv og gråvejr. Det samme gør min datter og jeg. Ingen af os har prøvet konceptet før, vi har heller ikke været på charterferie siden 2008 – en temmelig træls tur i Tunesien, hvor hotellet var overfyldt med støjende russere, og hvor jeg korporligt måtte fjerne folk (læs: mænd), når vi bevægede os udenfor hotellet.

Det er svært at slippe for ouzo og raki her på Kreta...
Det er svært at slippe for ouzo og raki her på Kreta…

Stille morgener på balkonen

For det meste rejser jeg på egen hånd, bestiller fly, overnatning og transfer på nettet. Det fungerer som regel fint, selvom vi sidste år stod en mørk aften i Tyrkiet, helt uafhentet, fordi transfer-bureauet havde glemt os. Men på charterferier er der garanti for afhentning. Vores forventning om en Mia Lyhne-agtig guide i bussen, som vi kender fra  ‘Og det var Danmark’, blev dog slået ned. Der kom blot en guide før afgang, som gav lidt information, og derefter hoppede ud igen.

På hotellet fik vi et blåt plastikarmbånd, som har siddet på vores håndled hele ugen. På den måde kan alle se, at vi er gået all in på all inclusive, og dermed kan vi legitimere os overfor personalet i baren og på restauranterne. Ret grimt og temmelig irriterende at rende rundt med plastik i solen, og jeg har mange gange sendt en længselsfuld hilsen til for eks. Roskildefestivalens armbånd af stof.

Hotellet er et kæmpe resort med flere pools, legepladser, scener til underholdning og barer. Vi har en lejlighed med en stor balkon. Her sidder jeg hver morgen og skriver, mens jeg lytter til folk på vej til morgenbuffeten og ser ud over hav og palmer. Og her kan vi trække os tilbage, når solen brænder. Eller musikken ved poolen bliver for træls (hvorfor spiller man egentlig ikke græsk musik i stedet for dance/pop?).

Spis, hvad du vil

Når min datter vågner, slentrer vi ned til restauranten med en overdådig morgenmadsbuffet: Omelet, salat, pandekager, frugt, ost osv., osv. Udvalget er enormt, men man finder hurtigt ud af, hvad der er godt, og hvad der er mindre godt – for eks. margarine-croissants. Hey, hele meningen med croissants er, at de skal være proppet med smør!

All inclusive betyder ikke ‘Du SKAL opholde dig på hotellet hele tiden’. Det betyder, at man har muligheden for at ’spise hjemme’ uden at bekymre sig om regningen. At du kan hente drinks, kaffe, sodavand og snacks som pizzastykker eller frugt dagen lang uden at bekymre dig om, du har penge med ved poolen.

Der er en frihed i konceptet. Især når man bor udenfor en by. Man er frataget alle bekymringer for en stund. Ikke noget med at panikke, fordi man ikke har tanket op med vand, ingen ekstraudgifter til mad, øl og is – hvis man bliver på hotellet vel at mærke. Det gør vi nu ikke. Vi har brugt det som det frirum, det er. Vi kan tage ind til Chania eller op i bjergene, vi kan spise ude eller hjemme, men det er rart at vide,  at man kan tage ‘hjem’ og få en gin & tonic ved poolkanten eller en salat mellem spisetiderne.

Hjem kære hjem

En sen eftermiddag gik vi en lang tur langs havet. Ca. otte km. fik vi det til, og de sidste par km. var ikke rare. Det stormede og susede fra havet, det var mørkt, og vi frøs, for vi havde alt for lidt tøj på. Da vi kom til hotellet, var der god gang i den. Der var græsk aften, og flotte grækere dansede på scenen, mens kokkene var rykket udenfor til nogle store grille.

Maden var meget bedre end normalt (syntes vi), og efter den strabadserende tur kunne vi smide os på hver sin stol og nyde musikken, dansen og maden… Hjem kære hjem.

Den aften forstod jeg all inclusive-konceptets popularitet. Det er det nemme liv. Hvis ens hverdag er presset og de daglige pligter står i kø, er det befriende at blive forkælet og slippe for at tage stilling til noget i en uge eller to. Man behøver ikke engang søge ud for at blive underholdt, for det er lige her på hotellet. Og hvis ungerne er små, kan det være en udfordring at sidde på en restaurant. Her kan de frit rende rundt. Som på en luksuriøs campingplads.

Til lommerne

Men det er smådyrt. En uge med all inclusive her på stedet koster 2.450 kr. oveni selve rejsens pris. Hvis du kun spiser morgenmad dagligt og snupper aftensmaden et par gange i løbet af ugen, er det sandsynligvis billigere at vælge halvpension eller slet ingen pension.

Til gengæld skal du til lommerne, hver gang du skal have noget at drikke og spise. Eller børnene skal have en is. Og det skal de flere gange dagligt. Det er jo ferie, og med all inclusive slipper man for plagerierne.

Af Karen Seneca. Rejseblokken var inviteret af Star Tour, det nuværende TUI. Turen inkl. all inclusive, havudsigt, balkon osv. koster godt 6.000 kr. for en voksen. Du kan se mere om hotellet her: Atlantica Caldera Beach

Læs også

Kunsten at fare vild i ferien

Rullende rundvisning i Chania

3 gode restauranter i Chania

8 aktiviteter til din Kreta-ferie

Guide til den græske klassiker: Rhodos

Share Button

4 thoughts on “Ferie på Kreta: Det nemme liv på All inclusive

1. En anden fordel ved all inklusive er at man ikke skal forholde sig til et menukort og ikke skal bestille hos en tjener og børnene kan nemt se hvad de har lyst til på buffeten. Men kvaliteten, præsentationen og hygiejnen af maden er ikke altid god så her er det godt at vælge efter anbefalinger.

2. På familieferier er jeg enig i dig med, at det er rart med all inclusive. Det kan hurtigt blive en del dyrere, når nu man skal have drikkevarer og mad, og hvis det er en rigtig pool ferie, så plejer vi også at vælge den løsning. Hvis det til gengæld er uden børnene, så bliver det altid uden all inclusive, så vi kan prøve de lokale steder og få os nogle forskellige kulinariske oplevelser (uden skrigende børn!) 😀

1. Ja, det er superrart at prøve de forskellige lokale restauranter og caféer. Jeg tager sjældent på All inclusive-ferier, men kors – hvor er det bekvemt! Kh Karen