Udsigt fra en ferie i Parga, Grækenland

Hilsen fra min ferie i Parga – her er idyl og skønhed

De græske øer er berømmet for deres skønhed og charme. Mange elsker de hvidmalede huse på Santorini og Skorpelos, havnepromenaden i Chania på Kreta og Korfus kønne strande. Det græske fastland kan også noget. Særligt de nordvestlige byer Sivota og Parga. Det er sidstnævnte, jeg opholder mig i. Og tro mig: Det bliver ikke sidste gang, jeg holder ferie i Parga.

Her er overvældende smukt. Øjnene er simpelthen på overarbejde, mens de suger indtrykkene til sig. Så grønt kan træer altså være, så krystalklart kan havvand være og så farverige kan blomster tage sig ud!

Byen ligger som et amfiteater ud til havet, husene er bygget opad klippegrunden og der er et virvar af små charmerende gyder. Op og ned går det, men tempoet er afslappet, så det betyder ikke noget med de mange trapper.

Havnen i Parga

Jeg har været en del steder i Grækenland og på de græske øer. Det slår mig, at atmosfæren her er anderledes. Tilbagelænet. Overskudsagtig. Måske fordi byen ligger så relativt isoleret i al sin skønhed. Måske er det et andet segment, der holder ferie i Parga. Eller skyldes det, at der ikke er et eneste kæmpe-resort i området?

Vi bor ved Valtos-stranden, som ligger på den anden side af det klippefremspring, der ses på billedet ovenfor. I et lille familie-drevet hotel, Exotico, som er behageligt tilbagetrukket fra strandens liv og stadig tæt på stranden, måske 600 meter. Allerede da vi ankom til hotellet fra lufthavnen kl. 22.30, vidste vi, at vi var det rette sted.

Sultne og tørstige efter tre timers flytid og halvanden times bustur fik vi serveret fadøl i isafkølede ølglas af ejeren Dimitrios, der gik i gang med at grille kyllingespyd (souvlaki) og tilberede en græsk salat til os. Englene sang, da vi spiste, og vi har senere fundet ud af, at det ikke kun skyldtes vores sult. Maden er fremragende på det lille hotel – som stifadoen her. Det er ikke en køn ret, men det er det møreste oksekød, der nogensinde er smeltet i min mund.

Stifado og vin

Anbefaling: 3 steder med dejlig mad

Udover Dimitrios udendørs restaurant, der ligger i forlængelse af hotellet, har familien også en restaurant i udkanten af landsbyen Anthoussa: Restaurant Anthoussa. Det koster en lille køretur at komme derop, og da taxier er billige, er det de syv-otte euro værd. Alternativt kan man vandre opad, en tur på ca. 3 km. fra Valtos strand.

Her fik vi en stegt rødtunge, netop fanget, renset og ganske let paneret. En fryd for ganen til ca. 70 kroner. i Danmark skal vi mindst af med det dobbelte for en rødtunge af den kvalitet. Udsigten fra vores bord var overvældende:

Udsigt fra restaurant Anthoussa fra ferie i Parga

Midt i Parga ligger Taverna Kantouni. Her kan man sætte sig til rette på det lille torv og betragte folk, der går forbi i et roligt tempo. Her er kæmperejer, frosne som friske – husk at bestille de friske, samt klassiske græske retter. Souvlakien er fyldig og lækker. Jeg valgte at bestille en med svinekød og heldigvis for det. Alt spillede simpelthen!

Et andet spisested jeg vil anbefale, er Filippas. Egentlig er det et fastfood-sted med fire-fem små borde langs væggen, men deres gyros til ca. 24 kr. er så velsmagende og rigelig, at det er den skønneste – og billigste – frokost, man kan tænke sig. Filippas ligger næsten lige ud til Parga Beach.

Gyros fra Filippa i Parga

Det kan du foretage dig

Bade. Ja ok, det er en selvfølge. Når vandet er krystalklart og lige tilpas lunt til, at det ikke bliver for varmt, så er det svært at holde sig fra det. På vores hotel kunne vi også supplere med pool-svømning, da poolen var stor og antallet af værelser lavt, så den aldrig var pjasket til med gæster.

Sejle. Der er afgange til små øer som Paxos og Antipaxos flere gange dagligt samt til Korfu hver formiddag. Korfu by er meget større end Parga, så de shoppelystne vil bedre kunne få deres lyst styret her. Udover det er der masser af interessante historiske sights på Korfu. Om aftenen er det til gengæld dejligt at forlade byen og sejle “hjemad”.

De, der ikke gider at sejle langt, kan med fordel tage taxibåden fra Parga by til Valtos-stranden. Et kvarters sejltur, som man hurtigt bliver afhængig af, hvis man som os bor på “den anden side af borgen”. Prisen er ca. 20 kr.

Taxibåd i Parga

Historiske steder. Som nævnt er Parga by bygget op ad et lille bjerg eller en klippe. Øverst ligger resterne af en venetiansk fæstning. Gå derop og nyd det historiske sus og den mageløse udsigt.

Megalo Meteora er bestemt også interessant. Det er et kloster, som ligger i et område, der kaldes grækernes Gran Canyon… så har man ligesom et indre billed af, hvad det er. På toppen af et bjerg, isoleret fra alt og alle (undtagen Gud), bor der stadig munke i klosteret.

Albanien ligger ikke langt fra Parga. Ruinbyen Butrinti ditto. Her er amfiteater, badehuse og bygninger med 2.800 år på bagen. Jeg når det ikke, men det vil jeg helt sikkert næste gang! NB: Husk passet, hvis du vil over grænsen.

Olivenskoven og museet. I bjergene mellem Parga og Lichnos kan du gå en tur mellem ældgamle oliventræer. Der er ikke meget skygge, så husk solhat eller vent til sidst på eftermiddagen. I det hele taget er området fyldt med oliventræer og de, der vil vide, hvordan man forvandler de små, hårde frugter til velsmagende olie kan besøge selve olivenmuseet i Parga by.

Futtog. Barnligt udtryk, men hvad kalder man ellers et tog, der ikke kører på skinner og som udelukkende er til for turisternes skyld? Jeg har set disse tog i andre lande og byer. Her har jeg rynket på næsen af dem og tænkt: “Hvem gider dog det?” Nå men, det gad jeg så i Parga. Toget kørte nemlig op, op, op i bjergene og udsigten derfra var fænomenal. Vi valgte at tage op til den gamle vandmølle, det såkaldte folkloremuseum og det nærtliggende vandfald.

Af Karen Seneca

Vandmølle i Parga

Parga Beach

Parga hotel

Læs mere om Parga

Parga er græsk, når det er bedst