Den store Buddha-figur på øen Phuket

På jagt efter Buddha i Phuket

En guide til buddhismen og dens seværdigheder på ferieøen Phuket i Thailand.

Tekst og fotos: Anette Lillevang Kristiansen, se Inkapigen.

Hvad skal man egentlig gøre af sig selv, hvis man nu, stik imod al forventning, går helt kold i at ligge under en parasol med en kølig drink på en af strandene på den thailandske ø Phuket? Jo, der er faktisk nok at tage sig til, men ét godt forslag kunne være at hyre sig en Tuk-Tuk-chauffør til at tage én med på opdagelse inde på den centrale del af øen. Her er nemlig et par interessante steder, hvor man snildt kan bruge en halv dags tid på at studere østerlandsk religion.

Buddhismen er allestedsværende i Thailand. Overalt ser man små og store buddhistiske templer og helligdomme smukt dekorerede med guld, kulørt glas, blomster, røgelsespinde og Buddha-figurer i alle størrelser. Men inde midt på den sydlige del af Phuket har man i den grad overgået sig selv og bygget en 45 meter høj Buddha, der med majestætisk ro og værdighed skuer ud over sin ø fra et grønt højdedrag. Han er bestemt et besøg værd.

Buddha i det høje

Vejen op til Buddha er i sig selv lidt af en oplevelse. Man kører ad en ret humpet og til tider ganske stejl vej, men udsigten bliver bare smukkere og smukkere. Bakketoppen, hvor Buddha har sit gyldne overblik, er blandt de højeste på øen, og allerede på lang afstand får man øje på den hvide statue midt i al den grønne vegetation.

Snart åbenbarer det blå hav sig, lige meget hvilken retning, man kigger i. Klimaet er dejligt svalt oppe i højderne, og snart står man ved siden af den kolossale figur, der sidder på sin trone for enden af en lang trappe.

Udsigt over Phuket
Udsigten fra den bakketop, hvorpå Buddha-statuen står, er betagende. Man kan se havet næsten hele vejen rundt, og i det fjerne får man øje på øens allersydligste del. Elles er landskabet præget af tykt grønt regnskovsvegetation, så langt øjet rækker.

Man fanges af Buddhas rolige blik og hans blide afklarethed. Han er i Nirvana, det vil sige, den tilstand, som man opnår, når man er blevet frelst, er ude af alle lidelser og ikke skal genfødes mere. Der er noget forunderligt over ham, som han sidder der. Enorm i sin størrelse skuende ud over Phuket, er det tydeligt, at han passer på hele øen. Han er ikke helt færdigbygget endnu, men foreløbig er der gået 135 tons hvid burmesisk marmor til at konstruere ham. Og han er da også allerede nu imponerende.

Ved siden af den store Buddha sidder en mindre Buddhafigur i messing med det samme værdige udtryk i øjnene. På vejen ned igen, kan man være heldig at støde ind i buddhistiske munke i luftige orange gevandter. Her sælges også souvenirs af forskellig art, hvor overskuddet går til munkene. Overalt mødes man af duften fra brændende røgelsespinde og klimpren af små gyldne klokker, så man går derfra og føler sig helt meditativ rolig og afslappet indeni. Joh, ham Buddha gør noget ved én.

Buddhafigur i Phuket
Overalt i Thailand møder man buddhismen i form af Buddhaer i alle størrelser, materialer og udførelser. Religionen er allestedsværende og meget synlig med sin farverigdom, og Phuket er et godt sted at se den praktiseret.

Nirvana på jord

På vejen tilbage mod stranden i Patong kan man passende slå et smut forbi Wat Chalong, som er Phukets største buddhist-tempel. Det er et ganske imponerende sted, hvor man virkelig i koncentreret form kan få Østens mystik ind under huden på ganske kort tid. Området består i virkeligheden af en række større og mindre templer. Det ene smukkere og mere overdådigt end det andet.

Man er velkommen til at gå ind og kigge på de mange gyldne Buddha-figurer, der står inde i templerne. Men husk at tage skoene af – og som kvinde iføre sig bukser eller en nederdel, der dækker knæene samt en bluse, der når ned over skuldrene. Det kølige marmorgulv er dejligt svalt at gå på med bare fødder, og man kan få lang tid til at gå med at studere alle de smukke detaljer på væggene og i loftet.

Eksotisk drømmeverden

Arkitekturen i tempelkomplekset Wat Chalong er meget typisk thai-stil, hvor der er brugt mange farver i udsmykningen, i modsætning til for eksempel burmesiske buddhist-templer, der oftest er holdt i farverne hvid, guld og rød. Hele sceneriet med svajende palmer, lyseblå himmel, høj solskin og templer i klare farver hensætter virkelig én til en eksotisk drømmeverden, hvor alt bare synes at være smukt og evigt saliggørende. Ja, selv temperaturen og den lette brise er perfekt.

Man går sådan lidt rundt mellem disse betagende bygninger og tager sig selv i, at føle sig helt let og lykkelig. Fakta er i hvert fald, at buddhismen og dens udtryk ikke ligner noget, vi på nogen måder kender hjemmefra. Den er og bliver eksotisk for os nordboere. Alene farverne beruser jo i den grad én, når man lige er landet fra vintergrå og kolde Danmark.

Wat Chalong-templerne
Wat Chalong-templerne er bygget i smuk traditionel thai-stil med et væld af farver og krummelurer, og man kan nemt få flere timer til at gå med at studere detaljerne nærmere. Indenfor er templerne mindst lige så overdådige som udvendigt og en liflig duft af røgelse kommer én i møde, når man entrer gennem de flot udsmykkede porte.

Buddha i tempel

Siddharta bliver oplyst

Jo, der nok at se på og opleve på Phuket, og man kan sagtens få en hurtig indføring i buddhismen ved at iagttage tempelgængerne, der andægtigt ankommer med bundter af røgelsespinde og friske lotusblomster, som de lægger ved Buddhaerne i templet. Ved mange af figurerne kan man også se små gaver i form af for eksempel glas med te, skåle med ris, blomster, slik og andre søde sager, som folk har ofret.

Det er rørende, at opleve den hengivenhed de troende nærer for Buddha og den kærlighed, hvor med de omgås ham. Buddhisme er jo ikke en religion i traditionel forstand. Det er mere en filosofi, der bygger på den lære, som den historiske Buddha, kaldet Siddharta Gautama, prædikede efter at han var blevet oplyst omkring 600-400 f.v.t.

Buddha betyder den oplyste eller én, der er vakt. Denne oplysning fik han, da han sad under et bo-træ ved byen Bodhgaya i Nordindien og mediterede over livets lidelser og genvordigheder.

Phukets største buddhist-tempel Wat Chalong
Phukets største buddhist-tempel Wat Chalong.

At vove sig ud i buddhismens lære her vil tage meget lang tid og fylde enormt meget. Ultrakort fortalt, så kom Buddha til den erkendelse, at man gennem meditation og selvfordybelse skal stræbe efter at opnå Nirvana, en slags paradis, hvor man bliver frelst og ikke længere skal genfødes på jorden. Han var også fortaler for middelvejen, herfra kommer udtrykket ”den gyldne middelvej.”

I dag er buddhismen vidt udbredt i Asien, og de tre forskellige store retninger indenfor religionen findes lige fra Tibet til det yderste Indonesien. Og alle steder med lige stor farvestrålende detaljerigdom i tempelarkitekturen og udsmykningen. Men Phuket er altså et rigtigt godt sted at starte, hvis man vil møde en af Østens store religioner på nært hold og se den udøvet i praksis.

Info om Buddhature og fakta om rejsen til Thailand

Thai Airways har en direkte flyvning fra København til Bangkok. Det tager små ti timer, og herefter er der en times flyvning til Phuket. Pris: ca. 6.000 kroner afhængigt af tidspunktet.

En Tuk-Tuk-chauffør skal have omkring 1500 Bath (ca. 300 kroner) for at køre én rundt en halv dag frem og tilbage fra Patong Beach og ind midt på den sydlige del af Phuket for at se den store Buddha-figur og Wat Chalong-templet.

Besøg ved både den store Buddha og Wat Chalong-templet er gratis, men man er velkommen til at give en lille donation. Husk at tage lange bukser eller nederdel på og en bluse, der dækker skuldrene, når du skal besøge de buddhistiske helligdomme og glem ikke at tage skoene af, inden du går ind i templerne.

Mere om Thailand

Elefantpasser for en dag i Thailand

The Peninsula – ren luksus i Bangkok

Thailand: Besøg på et plejehjem for aber og andre dyr

Skrædderbesøg, spa og høj cigarføring i Bangkok

Share Button

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *