Foto af Karen Seneca foran Peterskirken

Peterskirken: Den dag paven vinkede til mig

Hver søndag kl. 12 stikker paven hovedet ud af sit vindue og velsigner alle de mennesker, der står på pladsen foran Peterskirken i Rom, hvis han er hjemme vel at mærke. Så når man nu alligevel er i byen samtidig med paven på en ‘højhellig’ søndag, kan man lige så godt lade sig velsigne. For en sikkerheds skyld.

Selvom alle advarer mod at besøge Peterskirken lige netop om søndagen på grund af den enorme folkemængde, besluttede min rejseledsager (= min mor) og jeg at få et vink og en velsignelse af det katolske overhoved. Så vi drog af sted fra vores logi i Trastevere. Vi havde fået instrukser om at tage linje 8 for derefter at skifte til linje 22 på Piazza Venezia, og det gik strygende: Vi tog 8’eren, vi skiftede bus og vi kørte af sted.

Problemet var bare, at vi kørte over den Vittorio-broen med smukke statuer, som vi blev nødt til at kigge nærmere på. Derfor vendte vi os og gloede bagud…. og imens passerede bussen Peterskirken. Uden at vi bemærkede noget.

Foto af Vittorio bro
Vittorio-broen, der var skyld i, at vi missede paven. Smuk er den.

Vi kørte og kørte og kørte, og begyndte nervøse at skele til uret. Hvorfor havde de dog bygget kirken så langt fra centrum? Italienske busser gør sig ikke i informationer, ingen køreplaner, ingen tavler med stoppesteder.

Til gengæld er der en hel masse mennesker klemt sammen på ingen plads, så det tog lang tid, før vi forstod, at vi var kørt forbi. Vi hoppede af ved næste stoppested og befandt os i Roms svar på Rødovre. Der er hverken noget galt med Rødovre eller dette forstadskvarter, andet end at begge er temmelig langt fra Peterskirken. Og paven.

Vi måtte ind i en anden bus, og fik vist vejen af en sød chauffør. Af sted med os og ud foran Vatikanet! Og vi nåede det sgu! Næsten altså. Vi nåede at høre suset og jubelbrølet fra Peterspladsen. Vi nåede også at mase os ind på pladsen og betragte det enorme menneskehav, der stod med balloner og hjemmelavede skilte. Og vi nåede at finde ud af, at vi kom fem minutter for sent til den pavelige velsignelse.

Foto foran Peterskirken
Der kan være ca. 60.000 mennesker påpladsen foran Peterskirken. Og det tror jeg, at der var.

Kirken var uindtagelig, Vatikanet ligeså, så vi forlod stedet efter at have siddet på en af de gigantiske marmorsøjler, der er rundt om Peterspladsen. Her kunne vi suge stemningen til os, og det var fantastisk. Så jeg vil altså IKKE advare mod at besøge stedet en søndag spækket med mennesker! Vi valgte dog at gå over til Hadrians gravmonument i nærheden og beundre udsigten over Rom, indtil mylderet var væk. Og så gik vi tilbage til kirken.

Katolik eller ej. Det ér et imponerende skue, Meget smagfuld plads, omkranset af Berninis 284 søjler, og kirken: Betagende! I modsætning til mange overlæssede katolske kirker, synes jeg, at denne kæmpekirke er meget fin. Jo, der er guld med guld på. Og masser af pavemonumenter og kapeller. Men lysets spil i kuplen, der er designet af Michelangelo, og de vidunderlige mosaikker, det gigantiske rum og lyden af en messe, der blev holdt bagerst i kirken. Halleluja!

Foto fra Peterskirken
Lige ved indgangen troner Peter ‘i skyerne’ med nøglen til himmelen.

Kirken, pladsen og Det Sixtinske Kapel er kunstværker i sig selv – indeholdende stor kunst. Jeg tog gerne til Rom igen bare for at runde Peterskirken endnu engang! Og hilse på den danske kunstner Bertel Thorvaldsens gravmonument for pave Pius Vll. Jeg er stor fan af den danske billedhugger, som er den eneste ikke-katolik, der har fået lov at skabe et kunstværk til kirken, så naturligvis var det på min to do-liste.

18 millioner mennesker lægger vejen forbi Peterskirken og Vatikanet i Rom hvert år. Nu er jeg endelig med i den statistik. Og jeg kommer tilbage. Denne gang til tiden.

Af Karen Seneca, Rejseblokken var inviteret af Momondo.dk for at teste deres nye city app til iPads, Momondo Places. Appen kan downloades her: Momondo.dk

Information om Peterskirken

Peterskirken alias San Pietro er bygget det sted, man mener, at apostlen Peter er begravet.

Allerede i 300-tallet byggede man den første kirke, der senere blev revet ned. Denne kirke stod færdig i 1590.

Der er gratis adgang til selve kirken, men du skal betale for at se Det Sixtinske Kapel samt Vatikanets museer. Se mere på Vatikanets hjemmeside: Vatican.va

Læs også

Planlæg rejsen til Rom: Trin for trin

På sporet af danske kunstnere i Rom

Bilferie i eventyrlige Toscana

Guide til vin og vingårde i Toscana