Bettina og Mikkel har prøvet boligbytte i New York

Eventyrlig boligbytte i New York

Min søn Mikkel og jeg elsker virkelig at rejse. Han skulle konfirmeres i foråret 2012, og hans gave var en fem ugers tur rundt i USA. Vi rejste fra Danmark den 4. juli 2012. Efter 8 timers flyvetur stod vi i Newark lufthavn, og nu skulle vores eventyr for alvor begynde. Den første uge havde vi byttet os til en uge i lejlighed i New York, så vi tog toget ind til Manhattan og taxa det sidste stykke, da vi ikke helt vidste, hvor vi skulle hen.

Luksuslejlighed

Barbara, som havde denne lejlighed, havde ønsket, at vi skrev kontrakt, så det gjorde vi selvfølgelig. Vi havde også aftalt, at ejeren af lejligheden selv skulle stå for rengøring. De havde fast rengøringsdame, som ville komme den dag, vi skulle af sted. Så jeg havde også hyret hjælp hjemme i Hellerup.

Læs også: Spis på stjernernes restauranter i NY

Jeg havde ikke været kræsen, da jeg ledte efter et boligbytte i New York. Vi skulle bare have et par senge, for jeg regnede med, at vi ville være ude og nyde byen fra morgen til aften, så jeg havde ikke studeret ”byttet” nærmere. Det viste sig dog, at vi var utrolig heldige i New York. Vi kom ind i en smuk bygning, hvor vi hos dørmanden fik udleveret nøglen til lejligheden. Det var på 10. etage. En skøn lejlighed med stor stue, køkken, to soveværelser og to badeværelser.

Perfekt beliggenhed

Når vi trådte ud af lejligheden, havde vi to minutters gang til Columbus station og indgangen til Central Park. Det kunne ikke være mere centralt. Vi skyndte os at smide kufferterne fra os, og gik ned på gaden igen. Her fulgte vi strømmen af mennesker gennem gaderne, til vi stod stuvet sammen i en lille sidegade, hvorfra vi kunne høre Katy Perry synge i det fjerne. Det var så stort at opleve 4. juli, amerikanernes uafhængighedsdag, blandt tusindvis af amerikanere.

Læs også: 5 fantastiske parker i New York

Vi stod der sent om aftenen i 35 graders varme i gader pakket med mennesker så langt øjet rakte. Alle grinede og snakkede, og der var en skøn stemning. Senere så vi det mest imponerede fyrværkeri, der fik skyskraberne til at stå i silhuet mod nattehimlen. Da fyrværkeriet startede, forstummede alle stemmer og kun den samlede lyd af ”Ih!” og ”Åh!” hørtes mellem bragene fra de enorme raketter. Efter et helt imponerende show fulgte vi igen folkemængden gennem gaderne tilbage mod lejligheden, omgivet af en vidunderlig stemning, som gjorde os helt høje. Sikke en start på vores eventyr.

Shopping og sightseeing

Vi var rejst hjemmefra med stort set tomme kufferter, så næste dag tog vi til Jersey Garden, som er et enormt outlet, hvor man stort set kan få det hele – til det halve. Fra Port Authority Bus Terminal går der bus direkte til centret. Meget enkelt. Med nyt tøj fra top til tøj havde vi en helt vidunderlig uge på Manhattan, hvor der var hedebølge med daglige temperature på 35-40 grader. Vi vandrede gaderne tynde fra tidlig morgen til sen aften.

Jeg fejrede min fødselsdag på toppen af Empire State Building, og kan i øvrigt anbefale andre at komme fra morgenstunden, da man ellers kan risikere at stå i kø i timevis. Vi vandrede rundt i China Town, krydsede Brooklyn Bridge – og tilbage igen. Vi tog ned til sydspidsen af Manhattan til South Ferry og tog gratisfærgen, så vi herfra kunne fotografere Frihedsgudinden. Vi besøgte Grand Central Station med de 117 spor, og så hovedbiblioteket, som vi jo kender fra så mange film. Vi gik og gik – og nød livet og stemningen i byen.

Det var bare første stop i en fem-ugers rundrejse i USA, hvor vi startede med boligbytte i New York til Orlando i Florida og Los Angeles i Californien, med et par stop på hoteller indimellem.

Sådan gjorde vi

Vi benyttede os af Homeexchange. Via hjemmesiden kopierede vi en kontrakt, som vi udfyldte. Vi havde aftalt, at ejeren af lejligheden selv skulle stå for rengøring. Boligbytte er et genialt koncept, og det giver helt fantastiske muligheder for at opleve verden, også for os med en begrænset økonomi.

Læs også

Boligbytte: Med børnene i Tjekkiet

Spar penge: Vi har byttet hus med succes