Eisriesenwelt isgrotte

Magisk: Et besøg i verdens største isgrotte

40 km fra Salzburg, 1.600 meter over havets overflade, kan du opleve en magisk verden af is, som tager pusten fra dig. Ikke kun på grund af kulden, men fordi det er så betagende smukt.

Men der skal arbejdes for sagen. Min søn og jeg lagde vejen forbi verdens største isgrotte, Eisreisenwelt, da vi kørte fra Wagrain til Salzburg. Og med vejen forbi mener jeg: Op, op, op på en alpetop, gennem landsbyen Werfen og hen til P-pladsen foran Eisreisenwelts billetcenter.

Derefter gik vi 20 minutter for at komme til svævebanen, der kører stejlt opad, ventede en time i kø, før vi kunne komme med, og endelig var vi der. Eller det vil sige: Endelig var vi tættere på, for Eisriesenwelt ligger igen en 20 minutters gåtur fra svævebanens endestation.

Vejen til Eisrisenwelt
Vejen fra svævebanen til isgrotten er en oplevelse i sig selv. Vi følte, at vi gik igennem skyer på grund af tågen.

Der er koldt på toppen. Også på denne gåtur. Vi burde have klædt os bedre på, så til dig, der er på vej: Husk varmt tøj. Der er frostgrader inde i grotten og som regel klamt og koldt udenfor.

Heldigvis kan man købe varm kaffe undervejs, så der kommer lidt varme i kroppen inden indgangen til Eisriesenwelt isgrotte. Her fordeles gæsterne: Et hold engelsktalende, et hold tysktalende. Det er ikke muligt at udforske grotten på egen hånd, så man får hver sin guide på turen.

Indgangen til Eisrisenwelt
Ind- og udgangen til grotten er dette hul, som fører os ind i bjergets indre.

En lille olielampe uddeles til hver gæst, for der er temmelig mørkst i grotten, undtagen ved de største isformationer, hvor østrigerne har sat spotlights. Og hvad er det så, vi oplever?

En gåtur på lidt over en km. og med 700 trappetrin op samt 700 trappetrin ned igen i det, der virker som en helt anden verden. Et forunderligt eventyrlandskab af iskrystaller og klipper. Snedronningens palads.

Eisriesenwelt Is

Det er ikke en tur for folk med dårlige knæ eller åndedrætsproblemer. Vi stavrer op og ned af smalle trappetrin med de småolielamper i hånden, men det er alle strabadserne værd. Åh, så fint. Og så overjordisk. Tænk, at verden (også) ser sådan ud!

Salzburgerland Eisriesenwelt

Vi går rundt i ca. 75 minutter, og da turen er slut, er vores sind fyldt med benovelse over den skønhed, vi har set. Turen ned med Europas mest stejle svævebane tager heldigvis ikke så lang tid som turen op, da køen stilner af om eftermiddagen. Og selvom vores afstikker på vejen fra Wagrain til Salzbrug tog fire timer, fortrød vi ikke et sekund.

NB: Vi kørte i en lejet bil, men det er muligt at tage tog og bus til Werfen for derefter at fortsætte på egen hånd enten ved at gå, tage en bus eller en taxa.

Info om grotten

Åbent fra 1. maj til 26. oktober.
Pris for svævebane samt indgang til grotten: 160 kr.
Rabat for børn, unge og pensionister.
NB: Husk varmt tøj!
Hjemmeside: Eisriesenwelt.at

Læs mere fra området

5 fine oplevelser på din ferie i Salzburg

Betagende vandretur i alperne

Besøg stederne fra Sound of Music.

Af Karen Seneca. fotos: Privat og © Österreich Werbung, Eisriesenwelt. Rejseblokken var inviteret af Østrig TuristbureauWagrain Kleinarl Tourismus og Tourismus Salzburg

Share Button

3 thoughts on “Magisk: Et besøg i verdens største isgrotte

1. Det er yderst fascinerende med isgrotter. Har desværre ikke haft fornøjelse selv at opleve en, men forhåbentligt bliver det inden alt for længe 🙂

2. Tusind tak for at tage mig tilbage til den fantastiske oplevelse det er at besøge denne ishule. Jeg var der selv tilbage i 2010 og er man i Østrig, så er det et “must-visit” 🙂