Skiferie

Tjek garderoben: Er du klar til skiferie?

Vinteren er over os, og det betyder at skiferien snart står for døren. En uges skiferie er en årlig tradition for mange danskere, og det er derfor mange, som allerede nu glæder sig til at spænde skiene på benene. Inden du går i gang med at pakke kufferten, så skal du lige tjekke garderoben igennem. For hvis skiferien skal blive en succes, så skal udstyret være i orden.

Sådan holder du dig varm og tør

Mange danskere vælger at tage på skiferie i Sverige eller Norge. Her findes der også masser af muligheder for at hele familien skal få en god skiferie. Når man tager op på fjeldet i vintertid, så skal man dog være forberedt på både kulde, sne, regn og sol. Dette stiller nogle krav til det, som du pakker ned i kufferten. Som man siger i Norge, der findes ikke dårligt vejr kun dårlige klæder. Du skal altså have tøj, som kan holde til det skiftende vintervejr. Hvis du har det, så kan du forberede dig på mange sjove timer med sne, fart og fede skioplevelser.

Det vigtigste du skal pakke er skiundertøj. Hvis du har kvalitets skiundertøj, helst i uld, så bliver du nemlig ikke kold. Det skal selvfølgelig være tøj med god varmeisolering, som kan formå at udlede sved og fugt fra kroppen. Det skal selvfølgelig også tørre hurtig. Hvis du har skiundertøj som det inderste lag i direkte kontakt med kroppen, så er du godt polstret til de kolde dage. Fordelen med uld undertøj er, at det også fungerer til de dage, hvor solen steger, da det er åndbart.

Du kan selvfølgelig ikke stå på ski kun iført skiundertøj, derfor skal du også huske at pakke:

  • Skibukser/overtræksbukser
  • Skijakke, som er godt foret samt vind og vandafvisende
  • En god hue, vanter og halstørklæde
  • En tyk uldtrøje
  • Vinterstøvler

Udover dette så skal du selvfølgelig have masser af behageligt hyggetøj til mange dejlige aftener foran pejsen.

Forbered dig til en uge på ski

Hvis du, som så mange andre, står på ski en uge om året, så kan det være en god ide at forberede kroppen på den belastning, som det kan være at køre slalom. Hvert eneste år, så er det nogle uheldige skientusiaster, som overvurderer egne evner og ender på skadestuen. For at forebygge skader, og slitage, så kan det være en god ide at begynde med styrketræning i månederne op til skiferien.

Uanset hvor god form du er i, så kan det næsten ikke undgås, at kroppens glædeshyl er krydret med skrig af smerte de første dage på ski. Man får nemlig brugt nogle muskler, som man ikke bruger i hverdagen, når man suser ned af bjerget med planker på benene. Hvis du har forberedt kroppen på skifesten, så vil det forhåbentlig blive en sjovere oplevelse.

Sørg for at starte lidt forsigtig ud, så musklerne vender sig til at stå på ski, og at du føler dig helt sikker på det glatte underlag, inden du begynder at udfordre dig selv.

Skiskole – en god start på skiferie

Hvis du har børn eller andre som ikke er fortrolige med at køre på ski, så er det en god ide at bruge de første dage af skiferien på en skiskole. Det er nemlig ikke altid det er forældrene, der er de bedste skilærere. Skiinstruktørerne er erfarne undervisere, og ved hvad der skal til for at børn og voksne får styr på ski og stave. Efter et par dage på skiskole, så vil de fleste derfor være godt kørende skiløbere.

Det er meget vigtigt, at børnene får lov til at lære at stå på ski i sit eget tempo, sådan at det bliver en god oplevelse, der frister til gentagelse.

Foto: Pixabay

Læs også: 3 gode bud på skiferier i Italien

Share Button

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *